Ciasteczka

wtorek, 06 grudnia 2016

Powiem szczerze, ze nie myslalam, ze te ciasteczka beda tak bosko smakowac ;) Ciasteczka robione z wieloziarnistej maki orkiszowej z dodatkiem miodu i platkow owsianych, przekladane nutella. Pycha!!! Jezeli ktos by nie mial stempli do ciasteczek to nic nie szkodzi, mozna zrobic bez.

Skladniki na okolo 40 ciastek:

  • 60 g platkow owsianych delikatnych
  • 240 g miekkiego masla
  • 100 g cukru pudru
  • 2 lyzeczki miodu
  • 2 zoltka
  • 200 g maki orkiszowej, wieloziarnistej
  • 160 g maki pszennej
  • szczypta cynamonu
  • szczypta kardamonu
  • 200 g nutelli

Plastik owsiane posiekac nozem. Masio utrzec z cukrem, miodem i zoltkami na puszystka mase. Przesiac maki i dodac z platkami owsianymi, cynamonem i kardamonem. Wszystko zagniesc. Uformowac kule, zawinac w folie spozywcza i wstawic do lodowki na okolo 30 minut.

Ciasto wyjac z lodowki i porcjami rozwalkowac na posypanej maka stolnicy. Rozwalkowane ciasto powinno miec grubosc okolo 4 mm, tak zeby mozna bylo latwo stemplowac ciasteczka. Wycinac ciasta, stemplowac co drugie ciasto. Ukladac na blaszkach wylozonych papierem do pieczenia. 

Piec okolo 12 minut w piekarniku nagrzanym do 160°C z termoobiegiem.

Ciasteczka wyjac z piekarnika, i smarowac nutella po jednej stronie, przekladac. Mozna dekorowac cukrem pudrem lub czekolada. Ciasteczka mozna tez przekladac ulubiona marmelada. Gotowe ;)

poniedziałek, 21 marca 2011

 

Ktoz nie lubi podjadac pysznych ciasteczek - takie z kawaleczkami czekolady, chrupiace, niesamowite. Sa bardzo proste do przygotowania i naprawde smaczne. Przepis z ksiazki "The New Cook Book" Better Homes and Living...

Skladniki na okolo 40 sredniej wielkosci ciasteczek:

  • 1 szklanka miekkiego masla (okolo 230 g)
  • 1 szklanka brazowego cukru
  • 1/2 szklanki drobnego cukru
  • 3/4 lyzeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 lyzeczki soli
  • 2 jajka
  • 1 lyzeczka ekstraktu z wanilii
  • 2 i 1/2 szklanki maki pszennej
  • 2 szklanki groszkow czekoladowych lub posiekanej gorzkiej czekolady

Piekarnik nagrzac do temperatury 190°C. Przygotowac dwie blaszki do pieczenia ciasteczek, jesli ktos nie ma takich specjalnych wyscielic blaszki papierem do pieczenia.

Miekkie maslo utrzec na puch, dodac cukier i brazowy cukier, sode oczyszczona i sol. Miksowac przez kilka minut, do otrzymania kremowej masy. Wbic jajka i ekstrakt z wanilii, zmiksowac. Wsypac make i miksowac. Dodac czekolade i ugniesc ciasto.

Formowac kulki wielkosci orzecha wloskiego. Ukladac na blaszkach w pewnej odleglosci. Wlozyc do piekarnika i piec przez okolo 8 do minut.

Wyjac z piekarnika i zostawic przez 2 minuty na blaszce, potem przelozyc ciasteczka na kratke i ostudzic. Gotowe :)

piątek, 18 marca 2011

Te ciasteczka pochodza z czasow I Wojny Swiatowej. Legenda mowi, ze ciasteczka robione byly przez zony zolnierzy Australijskich i Nowozelandzkich, ktorzy walczyli na wojnie w Europie. Mialy one byc tak stworzone, zeby przetrwaly dluga podroz z Austarii do Europy. Nazwa ciasteczek pochodzi od Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC). Ciasteczka sa pyszne, chrupiace i przechowywane w zamknietym naczyniu, zachowuja dlugo swiezosc. Polecam, bo sa naprawde smaczne. Przepis zaczerpniety ze strony www.nzwomansweekly.co.nz ...

Skladniki na 32 ciasteczka:

  • 1 szklanka maki pszennej
  • 1 szklanka drobnego cukru
  • 1 szklanka wiorek kokosowych
  • 2 szklanki platkow oswianych (ja zmieszalam polowe gorskich i polowe blyskawicznych)
  • 125 g masla
  • 2 lyzki golden syrupu lub plynnego miodu
  • 1 lyzeczka sody oczyszczonej
  • 3 lyzki wrzacej wody

Nastawic piekarnik do temperatury 180°C.

W misce wymieszac make, cukier, wiorki kokosowe i platki owsiane. Zrobic w srodku dolek. W malym rondelku rozpuscic maslo i miod. Sode oczyszczona wymieszac z wrzaca woda. Wlac mieszanke maslana i rozpuszczona sode do dolka. Wymieszac wszystko dobrze. Formowac kuleczki wielkosci orzecha wloskiego. Ukladac na blaszce do ciasteczek lub jesli ktos nie ma takiej specjalnej, wylozyc blaszki papierem do pieczenia. Kazda kuleczke rozplaszczyc odrobinke. Wlozyc do piekarnika i piec przez okolo 15 minut. Ciasteczka powinny miec zloto - brazowy kolor. Po upieczeniu ciasteczek wystudzic na kratce. Podawac ze szklanka mleka. Gotowe :)

 

środa, 16 marca 2011

Zdrowe i pyszne chrupiace ciasteczka pelnoziarniste. Mozna je robic na wiele sposobow dodajac np. orzechy, czekolade, owoce suszone lub kto co lubi. U mnie z posiekanymi orzeszkami ziemnymi, rodzynkami i kawaleczkami czekolady. Wiecie co? Nie moglam poprzestac na jednym :) Sa takie smaczne uff... tylko polecic do zrobienia. Przepis znaleziony na stronie www.kingarthurflour.com

Skladniki na 30 ciasteczek sredniej wielkosci:

 

  • 1/2 szklanki masla (okolo 115 g)
  • 1/3 szklanki drobnego cukru
  • 1/3 szklanki brazowego cukru
  • 1/2 lyzeczki soli
  • 1/4 lyzeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 lyzeczki proszku do pieczenia
  • 1 lyzeczka ekstraktu z wanilli
  • 1 duze jajko
  • 3/4 szklanki maki pelnoziarnistej
  • 3/4 szklanki platkow owsianych, blyskawicznych
  • 2 lyzki soku pomaranczowego* (niekoniecznie)
  • 2 szklanki mieszanki orzeszkow, rodzynek, posiekanej czekolady, kto co lubi

 

*jesli chcecie zrobic ciasteczka tylko pelnoziarniste, bez dodatkow - nie dodawajcie soku pomaranczowego.

Maslo ubic z cukrami, sola, soda oczyszczona, proszkiem do pieczenia i ekstraktem z wanilii przez kilka minut. Dodac jajko i zmiksowac. Zeskrobac ciasto z bokow miski i raz jeszcze zmiksowac na gladka mase. Dodac make i platki owsiane. Jesli dodajecie orzeszki lub inne dodatki wlac najpierw sok i zmiksowac, dopiero pozniej dodac dodatki. Miske przykryc folia spozywcza i odstawic do lodowki na kilka godzin lub najlepiej przez cala noc.

Po lezakowaniu ciasta rozgrzac piekarnik do temperatury 200°C.

Z ciasta formowac kuleczki wielkosci orzecha wloskiego. Ukladac w odleglosci 4 cm od siebie na blaszcze do ciasteczek. Jesli ktos takiej nie posiada, nalezy wyscielic blaszke papierem do pieczenia.

Wlozyc blaszki do piekarnika i piec przez okolo 13 - 15 minut. Wyjac z piekarnika i zostawic przez okolo 5 minut na blaszce, potem przelozyc na kratke i ostudzic calkowicie. Ciasteczka przechowywac w szczelnie zamknietym pudelku, do 2 tygodni. Gotowe :)


sobota, 25 grudnia 2010

Kolejne niemieckie ciasteczka ;) tym razem troche nietypowo robione bo wyciskane przez maszynke do miesa. Tak wlasnie ;) sa bardzo chrupiace i nie miekkna jak inne ciasteczka po upieczeniu, a to chyba przez to, ze ciasto jest twarde. No coz jak dla mnie smakuja super. Przepis z Ksiegi Dr. Oetkera "Backen". Propozycja do akcji "Swiateczne prezenty"...

Skladniki:

  • 250 g masla
  • 250 g cukru
  • 16 g cukru waniliowego
  • 3 zoltka
  • otarta skorka z jednej cytryny
  • 500 g maki pszennej
  • 6 g proszku do pieczenia
  • 2 lyzki mleka

Ponadto:

  • 100 g czekolady gorzkiej
  • 20 g masla

Miekkie maslo utrzec na puch, stopniowo dodawac cukry. Dodac zoltka miksujac po kazdym. Make pszesiac z proszkiem do pieczenia. Dodawac do masy po lyzce, caly czas miksujac. Krotko przed dodaniem calej maki dolac mleko. Wyrobic dosyc twarde ciasto. Tak gotowe ciasto przekozyc do maszynki do miesa ze specjalnymi koncowkami. Wyciskac ciasteczka o takiej dlugosci i formie jak sobie zyczycie. Ciasto mozna rwac i formowac na blaszcze wylozonej papierem do pieczenia.

Piec w piekarniku nagrzanym do 175°C przez okolo 10 minut. Wyciagnac z piekarnika i wystudzic. Czekolade rozpuscic nad para, dodac maslo, wymieszac. Dekorowac ciasteczka. Gotowe ;)

Zdecydowanie najlepsze niemieckie ciasteczka swiateczne jakie jadlam! Mieszkajac w Niemczech poczestowano mnie raz i zaraz sie w nich zakochalam. Chyba nie ma jednego domu niemieckiego, w ktorym by tych ciasteczek brakowalo w Swieta ;) Sa pyszne tak mocno waniliowe i chrupiace hmnn... super niesamowity smak! Przepis zaczerpniety z ksiegi Dr. Oetkera "Backen". Jesli ktos lubi wanilie to te ciasteczka beda w sam raz ;)

Skladniki:

  • 250 g maki pszennej
  • szczypta proszku do pieczenia
  • 125 g bardzo drobnego cukru do wypiekow
  • 8 g cukru waniliowego
  • ziarenka wyluskane z jednej laski wanilii
  • 3 zoltka
  • 200 g bardzo zimnego masla
  • 125 g zmielonych migdalow (wczesniej obranych ze skorki)

Ponadto:

  • cukier puder do posypania

Make przesiac na stolnice i wymieszac z proszkiem do pieczenia. W srodku zrobic dolek. Wsypac do niego cukry i wbic zoltka jajek. Wyrobic gesta mase. Zimne maslo pokroic na male kawaleczki i polozyc na ciescie. Posypac zmielonymi migdalami i bardzo szybko wyrobic ciasto. Rolowac w ruloniki o srednicy 1 cm. Podzielic na czesci o dlugosci 2 cm. Nastepnie kazda czesc formowac w rozki, pozostawiajac konce ciensze niz srodek. Ukladac na blaszce wylozonej papierem do pieczenia.

Piec okolo 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180°C. Do lekkiego zarumienienia. Wyjac z piekarnika i jeszcze gorace posypac cukrem pudrem. To bedzie sprawialo ze rozki beda super chrupiace. Gotowe ;)

piątek, 24 grudnia 2010

Jako prezent na mikolaja dostalam maszynke do ciasteczek ;) i postanowilam wyprobowac jeden przepis z ksiazeczki zaloczonej do maszynki. Ciasteczka pomaranczowe, chrupiace i maslane mm... mniam ;) na dodatek bardzo proste w wykonaniu... polecam dla ciasteczkowych pozeraczy!

Skladniki:

  • 1 szklanka masla
  • 1/2 szklanki drobnego cukru
  • 1/2 szklanki jasnego brazowego cukru
  • 1 lyzka soku pomaranczowego
  • 1 jajko
  • 1 lyzka skorki otartej z pomaranczy
  • 2 i 1/2 szklanki maki pszennej
  • szczypta soli
  • 1/4 lyzeczki sody oczyszczonej

Miekkie maslo zmiksowac na puch, partiami dodawac oba cukry caly czas miksujac. Dodac sok z pomaranczy i wszystko zmiksowac do momentu powstania jednolitej masy. Dodac jajko i otarta skorke z pomaranczy. Przesiac make i sode oczyszczona, zmieszac z sola i dodac do masy. Zmiksowac. Gotowe ciasto przelozyc do maszynki. Wyciskac ciasteczka na blaszke, zmieniajac po kilku ciasteczkach nakladki. Tak otrzymamy mix wzorow ciasteczek.

Piec okolo 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180°C. Po wystudzeniu ciasteczka latwo odchodza od blaszki. Przetrzymywac w szczelnie zamknietym pojemniku. Gotowe ;)

wtorek, 21 grudnia 2010

Przepyszne niemieckie ciasteczka czekolaowe nadziewane kremem czekoladowym z amaretto. Pachnace Swietami, wysmienite, latwe w przygotowaniu, czegoz wiecej mozna chciec? No wlasnie chyba niczego ;) Przepis ze strony www.livingathome.de. Propozycja do akcji "Swiateczne prezenty"...

Skladniki na 18 podwojnych ciasteczek:

  • 220 g masla
  • 90 g cukru pudru
  • szczypta soli
  • 8 g cukru waniliowego
  • 2 jajka
  • 300 g maki pszennej
  • 10 g ciemnego kakao

Nadzienie:

  • 100 g ciemnej czekolady
  • 50 g masla
  • 50 g cukru pudru
  • szczypta przyprawy do piernikow
  • 3 lyzki amaretto

Przygotowac nadzienie. Czekolade polamac na male kawaleczki i rozpuscic w kapieli wodnej. Miekkie maslo zmiksowac z cukrem pudrem. Dodac czekolade, przyprawe do piernikow i amaretto. Wszystko razem zmikoswac na jednolita mase. Odstawic w chlodne miejsce do stezenia.

Przygotowac ciasto. Zmikoswac miekkie maslo, cukier puder, szczypte soli i cukier waniliowy. Dodac pojedynczo jajka po kazdym dokladnie miksujac. Przesiac make i kakao. Dodac do masy i wszystko zmikoswac, tak aby nie bylo grudek. Ciasto przelozyc do rekawa cukierniczego z koncowka gwiazdka. Blache wylozyc papierem do pieczenia. Wyciskac okregi o srednicy 4 cm. Piec w piekarniku nagrzanym do 190°C okolo 10 - 12 minut. Odstawic do calkowitego ostygniecia.

Polowe ciasteczek posmarowac po gladkiej stronie masa czekoladowa, nalozyc drugie ciasteczko, lekko przycisnac. Gotowe ;) Ciasteczka nalezy przechowywac w szczelnie zamknietym pudeleczku.

wtorek, 07 grudnia 2010

Swieta Bozego Narodzenia zblizaja sie duzymi krokami ;) i jesli o mnie chodzi to bez marcepana sie nie moze obejsc! Kocham ponad wszystko. Dziekuje Agniesi za przywiezienie mi marcepana ze Szwajcarii, bo bez niej nie byloby tych smakowitych ciasteczek ;) A wlasnie co do tematu ciasteczek, co Wam bede mowic slodki marcepan, kwaskowata konfitura i gorzka czekolada - to tyle - reszta nalezy do Waszego wyboru. Kto lubi do dziela :) mniam, mniam ... Przepis z ksiazki Dr. Oetker "Backen".

Skladniki na okolo 30 ciasteczek:

  • 200 g surowej masy marcepanowej
  • 175 g margaryny o temperaturze pokojowej
  • 100 g cukru drobnego do wypiekow
  • 8 g cukru waniliowego
  • 1 jajko
  • 3 kropelki olejku cytrynowego
  • 200 g maki pszennej
  • 50 g skrobi ziemniaczanej lub kukurydzianej

Ponadto:

  • kilka lyzek konfitury z czerwonych pozeczek lub innej kwaskowatej
  • 250 g czekolady deserowej

Mase marcepanowa zmiksowac robotem kuchennym, dodac margaryne i zmiksowac na gladka, jednolita mase. Dodac cukier, cukier waniliowy, olejek i jajko. Zmiksowac. Make pszenna przesiac ze skrobia ziemniaczana. Dodawac stopniowo po lyzce do masy i miksowac po kazdym dodaniu. Ciasto przelozyc do rekawa cukierniczego z koncowka gwiazdka lub owalna. Wyciskac na blache (wylozona wczesniej papierem do pieczenia) 5 - centymetrowe ciasteczka.

Piec wpiekarniku nagrzanym do 200°C przez okolo 8 do 10 minut. Wystudzic.

Polowe ciasteczek posmarowac po gladkiej stronie konfitura, po czym sklejac drugim ciasteczkiem.

Czekolade rozpuscic w kapieli wodnej i zamaczac w niej kazde ciasteczko (tylko konce). Odstawic do zastygniecia czekolady. Gotowe :)

Ciasteczka mozna przechowywac bardzo dlugo w szczelnie zamknietym pudeleczku na ciasteczka.

| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
O autorze
Tagi