Wpisy z tagiem: Wloskie smaki

środa, 11 maja 2016
W koncu sie zdecydowalam ;) i bylo warto!! Jest troche pracy z rozwalkowywaniem ciasta ale hej jak sie jest chorym i sie komus nudzi to i jest czas na eksperymenty! Polecam bardzo .. przepis z ksiazki "Back to your roots!"
Skladniki na ciasto:
  • 400 g maki typu 00 (typowej wloskiej maki do pieczywa i makaronu)
  • 4 jajka, troche ubite
  • szczypta sol
Skladniki na nadzienie:
  • 500 g slodkich ziemniakow
  • 3 lyzki oliwy z oliwek
  • 1 duza cebula, pokrojona w kosteczke
  • 1 zabek czosnku
  • 2 lyzki swiezego tymianku
  • 2 lyzki miodu
  • sol i pieprz
Skladniki na maslo z szalwia:
  • 50 g masla
  • garsc swiezych lisci szalwi
Make przesiac do duzej miski lub do food processora, dodac jajka i szczypte soli i wyrobic  gladkie ciasto. Przykryc folia spozywcza i wstawic do lodowki na conajmniej 30 minut.
Ziemniaki obrac i pokroic na mala kosteczke, ugotowac ze szczypta soli, odcedzic i odstawic na bok. Oliwe z oliwek podgrzac, dodac cebulke i poddusic przez pare minut, az cebulka bedzie miekka, ale nie brazowa. Czosnek przecisnac przez praske i dodac z cebulka, tymiankiem i miodem do ziemniakow. Przyprawic sola i pieprzem i wszystko dokladnie wymieszac. Odstawic do ostudzenia.
Ciasto wyjac z lodowki z rozwalkowac na grubosc 1 mm (jezeli ktos ma w domu maszynke do makaronu to bardzo to ulatwi rozwalkowywanie ciasta!).
Nadzienie nakladac w odstepie 3 / 4 cm. Przykryc blatem ciasta i nacisnac palcem w okolo nadzienia. Wycinac radelkiem lub wykrajac foremka co ciastek.
W duzym garnku doprowadzic do wrzenia wode, dodac sol i wrzucac ravioli na gotujaca wode. Gotowac okolo 3 / 4 minut.
W miedzyczasie w malym rondelku rozpuscic maslo i dodac posiekana szalwie. Polac ugotowane ravioli i posypac swiezo zmielonym pieprzem. Gotowe :) Ja je podawalam ze swiezo krojonym parmezanem! Niebo w gebie, bardzo polecam ...


czwartek, 11 czerwca 2015

Bakłażan zapiekany z sosem pomidorowym i parmezanem, z dodatkiem oregano i bazylia. Cos pysznego... Nie tylko jako dodatek do grilowanego miesa. Smakuje przepysznie jako danie glowne na letnie popoludnia. Przepis od Jamiego Olivera (u mnie bez bulki tartej a za to z prawdziwym buffalo mozzarella!) Boskie danie ...

Skladniki:

  • 2 duze bakłażany
  • 1 duza cebula, posiekana na kosteczke
  • 2 zabki czosnku, posiekanego w kosteczke
  • 1 lyzka suchego oregano
  • 800 g (2 puszki) pomidorow (najlepsze w kawaleczkach)
  • 2 lyzki octu winnego
  • oliwa z oliwek, sol morska, swiezo zmielony czarny pieprz
  • garsc swiezej bazyli
  • okolo 300g startego parmezanu
  • 150 g sera buffalo mozzarella

Baklazany umyc i pokroic na plastry (okolo 1 cm grubosci). Wlaczyc grill lub nagrzac patelnie grillowa. W wyzszej patelni lub garnku rozgrzac kolo 3 lyzek oliwy z oliwek. Wrzucic cebule, czosnek i oregano, i dusic przez okolo 10 minut, do momentu az cebula bedzie miekka i czosnek lekko brazowy. Wlac pomidory z puszki i dusic wszystko razem okolo 15 minut, do momentu otrzymania gestego sosu. Dodac 2 lyzki octu winnego i swieza bazylie. Doprawic sola i pieprzem.

Piekarnik nagrzac do temperatury 180°C. Plastry baklazana ulozyc na grillu lub patelni i grillowac do momentu pokajawienia sie brazowych paseczkow. Potrzebna bedzie forma do zapiekania (u mnie o rozmiarach 29 x 18 cm).

Na dno formy wylac odrobine sosu pomidorowego, posypac parmezanem, ulozyc plasterki baklazana. Zalac sosem, posypac parmezanem i nalozyc plasterki baklazana i tak do dalej; ostatnia warstwa powinien byc sos pomidorowy posypany parmezanem! Aby dodac wszystkiemu perfekcyjnego zakonczenia... ser mozzarella rwiemy na kawaleczki i ukladamy na wierzchu! Wkladamy forme do piekarnika i zapiekamy przez okolo 30 minut. Gotowe ;) smacznego!!!


sobota, 12 marca 2011

Jakze pyszne danie - jedynym minusem jest czas gotowania. Ale warto po okolo 3 godzinach miesko jest tak miekkie, ze sie rozplywa w ustach :) Smak sosu odrobinke pikantny ale nie dominujacy. Na drugi dzien jeszcze lepszy! Przepis z czasopisma "LECKER" - polecam ugotowac - rodzinka bedzie wniebowzieta!

Skladniki dla 4 osob:

  • 2 duze cebule
  • 2 zabki czosnku
  • 2 marchewki
  • 750 g miesa wolowego
  • 2 lyzki oliwy z oliwek
  • sol, pieprz
  • 1 lyzka koncentratu pomidorowego
  • 250 ml czerwonego wina wytrawnego
  • 1 litr soku pomidorowego
  • 2 liscie laurowe
  • 6 ziaren pieprzu kolorowego lub czarnego
  • 500 g makaronu Castellane lub innego krotkiego

Cebule i czosnek obac ze skorek i poszatkowac w kosteczke. MArchewki obrac  i tez poszatkowac lub zetrzec na tarce o grubych oczkach. Mieso pokroic w kostke.

W duzym garnku do gulaszu rozgrzac oliwe z oliwek. Przy bardzo wysokiej temperaturze podsmazyc mieso do zbrazownienia. Mieso wrzucane do garnka powinno tylko zakrywac dno. Nie powinno sie smazyc calego miesa na jeden raz. Sprawia to, ze mieso wydziela za duzo soku i sie nie smazy tylka zaczyna gotowac. Cebule, czosnek i marchew podsmazyc z ostatnia porcja miesa. Dodac pozostale mieso. Podduscic okolo 5 minut. Przyprawic sola i pieprzem. Dodac przecier pomidorowy i poddusic lekko. Wlac czerwone wino i sok pomidorowy. Dodac liscie laurowe i ziarna pieprzu. Doprowadzic wszystko do zagotowania. Zmiejszyc ogien i gotowac pod przykryciem okolo 3 godzin. Od czasu do czasu mieszajac i dolewajac wody. Okolo 15 minut przed zakonczeniem czasu gotowania zdjac pokrywke i zwiekszyc temperature do najwyzszej i caly czas mieszajac gotowac. Warzywa powinny sie rozgotowac a mieso powinno byc miekkie i podczas mieszania rozdzielac sie na mniejsze kawaleczki. Doprawic sola i pieprzem.

W miedzyczasie ugotowac makaron al dente. Odcedzic na sitku i przelac zimna woda. Dodac makaron do gulaszu i wymieszac.

Podawac z lampka czerwonego wina, bialym pieczywem lub poprostu bez niczego :) gotowe ...

wtorek, 01 marca 2011

Pracochlonne, ale warte zachodu pierozki wloskie zwane tortelli. Nadziane zdrowym szpinakiem i serkiem ricotta. Smakowaly mi super. Przepis znalazlam u Asi z Kwestii smaku, jedyne co mi sie nie spodobalo to przepis na ciasto wiec zrobilam zwyczajne ciasto na pierogi polskie (z przepisu Dorotki). I calosc troche ulepszylam - zapiekajac pierozki w sosie z przyrumieniona cebulka :) polecam z calego serca ...

Skladniki na nadzienie:

  • 400 g szpinaku
  • 250 g serka ricotta
  • 80 g tartego parmezanu
  • 2 jajka
  • szczypta galki muszkatolowej
  • sol

Szpinak umyc, wlozyc do duzego garnka ze stali nierdzewnej, na srednim ogniu caly czas mieszajac podgrzewac az zwiednie. Ricotte wlozyc do miski i rozetrzec widelcem. Szpinak wyjac z garnka i odcisnac, drobno posiekac i polaczyc z ricotta. Dodac parmezan, galke i jajka. Nadzienie dokladnie wymieszac i doprawic sola.

Skladniki na ciasto:

  • 3 szklanki maki pszennej
  • 1 szklanka goracej wody
  • 1 jajko
  • 3/4 lyzeczki soli
  • 1 lyzeczka oleju

Wszystkie skladniki umiescic w misce robota i wyrobic (na najwolniejszych obrotach) - mozna oczywiscie metoda reczna.

Ciasto rozwalkowac, minimalnie podsypujac maka, na grubosc 2 mm. Wycinac krazki. Nakladac po 1 lyzeczce nadzienia i sklejac.

Gotowac okolo 10 minut w duzej ilosci wrzacej, osolonej wody.

Dodatkowo:

  • 250 ml smietany kremowki
  • 20 g masla
  • 4 lyzki tartego parmezanu
  • 1 duza cebula pokrojona w kosteczke

Cebulke przysmazyc na masle. Pierozki ulozyc w formie do zapiekania. Polac smietana, posypac tartym parmezanem i wylozyc cebulke. Zapiekac okolo 20 minut do zlotego koloru. Podawac - gotowe ;)

czwartek, 17 lutego 2011

Pyszny wloski sernik zrobiony z ricotty i mascarpone. Dosc zbity o intensywnym migdalowo - waniliowym smaku. Bardzo latwy w przygotowaniu. Smakuje niesamowicie. Przepis od Asi z Kwestii smaku. Polecam ...

Skladniki:

  • 200 g gotowych ciasteczek amaretti, drobno rozruszonych (u mnie pol na pol z maslanymi)
  • 50 g roztopionego masla
  • 1 laska wanilii, przekrojona wzdluz na pol i wyluskana z ziarenek
  • 500 g serka ricotta
  • 125 g drobnego cukru
  • 250 g serka mascarpone
  • 100 g zmielonych migdalow (bialych, bez skorek)
  • 2 lyzki maki ziemniaczanej
  • 3 duze jajka
  • skorka starta z jednej cytryny

Ponadto:

  • platki migdalowe do posypania

Piekarnik nagrzac do temperatury 180°C. Tortownice o srednicy 20 cm (u mnie 23 cm) posmarowac maslem i dno wylozyc papierem do pieczenia.

Rozkruszone ciasteczka wymieszac z maslem. Wylozyc nimi tortownice. Wstawic do lodowki. W miedzyczasie przygotowac mase serowa. Zmiksowac wszystkie skladniki na gladka mase. Wylac na przygotowany spod. Posypac platkami migdalowymi. Ustawic na blaszce i wstawic do piekarnika.

Piec okolo 45 minut na zloty kolor. Stopniowo otwierac piekarnik i studzic sernik w otwartym piekarniku. Wyjac z piekarnika po calkowitym ostudzeniu. Schladzac w lodowce przez kilka godzin. Podawac dobrze schlodzony. mozna posypac cukrem pudrem. Gotowe :)

wtorek, 04 stycznia 2011

Najlepsza pizza na swiecie! Ciasto jest cienkie ale ani nie chrupiace ani za miekkie! Takie w sam raz ;) Dodatkowo pikantny sos, salami i pierscienie cebulki i to wystarcza zeby byc szczesliwym! Przepis na ciasto ze stronki Marions-kochbuch, a sosik z prob i bledow ;)

Skladniki na 1 duza pizze:

  • 250 g maki pszennej
  • 1/2 lyzeczki soli
  • 1/4 lyzeczki cukru
  • 7 g drozdzy instant
  • 125 ml cieplej wody
  • 5 lyzek oliwy z oliwek extra virgin

Dodatkowo:

  • puszka pomidorow bez skorek (okolo 250 g)
  • oregano, bazylia, sol i pieprz
  • nasiona chili
  • tabasco lub pikantny sos "Sriracha"
  • 5 lyzek oliwy z oliwek extra virgin
  • ser zolty, starty na tarce o grubych oczkach
  • salami
  • pierscienie cebulki

Make pszesiac do miski. Dodac sol i wymieszac. Drozdze rozpuscic w letniej wodzie, wmieszac cukier i odstawic na 10 minut. Po tym czasie dolac do maki. Zaczac wyrabiac ciasto. Dolewac oliwe z oliwek lyzka po lyzce. Wyrabiac bardzo dlugo, az ciasto bedzie super gladkie i miekkie. Odstawic na okolo 1 godzine do wyrosniecia.

Przygotowac sos. Zmiksowac w blenderze wszystkie skladniki oprocz sera, salami i cebulki.

Ciasto wylozyc na blat oproszony maka. Wyrobic krotko. Rozwalkowac na placek caly czas podsypujac maka. Zobaczycie jaka ciasto ma konsystencje, super ;) jesli wezmiecie ciasto w diwe dlonie i zaczniecie je rozciagac, uwierzcie nie bedzie sie rwac! Jest naprawde idealne.

Nagrzac piekarnik do 230°C.

Na ciasto nalozyc sos, nastepnie ser, salami i pierscienie cebulki. Posypac oregano, bazylia, sola i pieprzem. Piec okolo 10 do 15 minut. Podawac na goraco. Gotowe ;)


niedziela, 02 stycznia 2011

Pyszna, krucha tarta. To kolejna propozycja polaczenia slodkosci z wysmienitym nadzieniem kwaskowatych sliwek i chrupiacym wierzchem! Wloska tarta zwana tez Crostata. Troche z nia pracy, ale warto ;) Przepis znaleziony na stronie The Italian Dish. Polecam i to bardzo ...

Skladniki na spod (forma do tarty z wyjmowanym dnem o srednicy 28 cm):

  • 115 g masla (niesolonego, zimnego)
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1/4 lyzeczki soli
  • 1/4 lyzeczki ekstraktu z wanilii
  • 1 zoltko
  • 1 i 1/4 szklanki maki pszennej
  • 2 lyzki lodowatej wody

Do miski miksera wlozyc wszystkie skladniki oprocz masla i wody. Wymieszac. Dodac pokrojone na male kawaleczki zimne maslo. Wyrobic jak na kruszonke. Kiedy zaczna sie tworzyc kuleczki dolac wode i wyrobic szybko, tylko do polaczenia sie skladnikow ciasto. Uformowac w rulon, zawinac w folie spozywcza i wlozyc przynajmniej na jedna godzine do lodowki. Po tym czasie wyjac ciasto. Pokroic je w cienkie plastry i wylozyc nimi forme do tarty. Wlozyc ciasto do zamrazarki na czas okolo 10 minut. W tym czasie nagrzac piekarnik do 180°C. Wyjac forme z zamrazarki. Wyscielic ja papierem do pieczenia i nasypac fasole lub groch. Piec okolo 15 minut. Wyjac z piekarnika, pozbyc sie papieru z fasola. Wstawic raz jeszcze do piekarnika i piec okolo 5 minut. Wyciagnac z piekarnika i ostudzic.

Skladniki na nadzienie:

  • 8 duzych sliwek
  • 115 g masla (niesolonego)
  • sok z jednej limonki
  • 2 jajka
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 i 1/2 lyzeczki brandy sliwkowego, grappy lub wisniowki (u mnie maraschino)
  • 1/4 lyzeczki ekstraktu z wanilii
  • 1/8 lyzeczki soli
  • 3 lyzki maki pszennej
  • 2 lyzki smietany kremowki

Piekarnik nastawic na 190°C.

Sliwki przepolowic, pozbyc sie pestek i kazda polowke przeciac raz jeszcze na pol. Ulozyc na ciescie w dowolnej formie.

Maslo roztopic w malym rondelku. Gotowac na malym ogniu do momentu az maslo bedzie mialo lekko brazowy kolor. Sciagnac z ognia i wlac sok z limonki. Odstawic na bok do ostygniecia.

Zmiksowac jajka z cukrem do uzyskania bardzo bialej prawie sztywnej masy (okolo 5 minut). Dodac ostudzone maslo, brandy, ekstrakt, sol, make i kremowke. Zmiksowac tylko do poleczenia skaldnikow. Wylac miksture na sliwki. Przykryc tarte specjalna pokrywka, tak zeby si enie przypalila podczas pieczenia (jesli ktos nie ma takiej pokrywki folia aluminiowa tez wystarczy ;)).

Piec na najwyzszej polce w piekarniku nagrzanym do 190°C przez okolo 35 minut. Sciagnac folie aluminiowa. Wystudzic okolo 15 minut w formie potem pozbyc sie obreczy formy. Podawac jeszcze ciepla, z chrupiaca skorka. Posypac cukrem pudrem i udekorowac platkami migdalowymi. Gotowe ;)

piątek, 03 grudnia 2010

Dzis po wlosku - jako przystawka lub lekkie danie glowne :) pasuje na kazda okazje i smakuje wysmienicie!!! Pyszne polaczenie sera Mozzarelli z pomidorami na swiezej zielonej salacie! Do tego oliwa z oliwek i ocet balsamiczny, ziola wloskie hmnnn.... czyz to nie brzmi zachecajaco ??? Sprobujcie sami bo tak latwego i zarazem smakowitego dania po prostu nie mozna nie sprobowac :)

Skladniki dla 2 osob:

  • 250 g sera Mozzarelli (2 kule)
  • 2 pomidory
  • kilka lisci salaty zielonej
  • ziola wloskie - bazylia, oregano, tymianek
  • swiezo zmielony pieprz i sol morska
  • oliwa z oliwek extra virgin
  • ocet balsamiczny

Pomidory i salate umyc. Pomidory pokroic w plasterki. Liscie salaty ulozyc na talerzu. Ser Mozzarelle pokroic w plasterki. Na przemian ukladac plastry pomidora i Mozzarelli na lisciach salaty. Przyprawic najlepiej swiezymi ziolami ale jak ktos akurat nie ma moga byc tez suszone tak jak u mnie :). Pokropic octem balsamicznym i polac oliwa z oliwek. Posolic. Posypac swiezo zmielonym pieprzem. Gotowe :) szybko, latwo i smacznie ...

niedziela, 28 listopada 2010

Pizza brot to nic innego jak spod pizzy tylko z ziolami i oliwa z oliwek ;) We Wloszech i w pewnych regionach Niemiec (Reinland Pfalz - Südliche Weinstraße - region, w ktorym produkuje sie wina) serwuje sie ten oto chlebek jako dodatek do win lub tez salatek! Prosty w wykonaniu. Super urozamicenie smaku wina lub salatek. Polecam wyprobowac ...

Skladniki na 2 chlebki:

  • 250 g maki pszennej
  • 1/2 lyzeczki drozdzy instant
  • 1 lyzeczka soli
  • 125 ml letniej wody
  • 4/5 lyzek oliwy z oliwek

Dodatkowo;

  • oliwa z oliwek
  • ziola prowansalkie
  • sol, pieprz
  • ziarenka chili (niekoniecznie)

Do miski przesiac make i wymieszac z sola. Drozdze rozpuscic w letniej wodzie, dodac cukier i wymieszac. Przykryc sciereczka i odstawic na 5 minut do lekkiego spienienia. Wlac do maki. Zaczac wyrabiac ciasto dodajac powloi oliwe z oliwek. Wyrobic bardzo gladkie ciasto. Wlozyc do naoliwionej miski. Odstawic na okolo 45 minut do podrosniecia.

Po tym czasie wyjac z miski raz jeszcze krotko wyrobic i podzielic na dwie czesci. Rozwalkowac kazda czesc na bardzo cienkiego placka. Ponakluwac widelcem. Posmarowac oliwa z oliwek. Posypac ziolami, pieprzem, sola i ziarenkami chili. Piec okolo 10 minut w temperaturze 230°C. Pokroic nozem do pizzy. Podawac jeszcze cieple. Pyszne i chrupiace. Gotowe ;)

 

poniedziałek, 22 listopada 2010

"Tiramisu" - z wloskiego tlumaczenia oznacza wznies mnie do gory. Deser pochodzacy no wlasnie z ktorej czesci Wloch? Jedni mowia, ze z Wenecji inni, ze z Toskanii! Ale powiem Wam szczerze jak dla mnie nie wazne! Najwazniejsze jest, ze smakuje i to jeszcze jak! Przepis dostalam od mojego dawnego kolegi z pracy. Rodowity Wloch, kucharz z zawodu i zamilowania. Podczas przygotowywania specjalnie dla mnie tego deresu sluchal wloskiej muzyki i spiewal! Mowil: "Tylko w taki sposob jedzac Tiramisu, bedzie sie czuc lekkosc i delikatnosc" :) no coz ja sie smialam ale deser byl naprawde przepyszny! Gdyby nie byl tak pelny w kalorie robilabym go kazdego tygodnia! Jesli ktos go jeszcze nie jadl powinien sprobowac bo jest przepyszny i taki lekki i puszysty. Polecam!

Skladniki na duza forme:

  • 750 g Serka Mascarpone
  • 10 jajek
  • 20 lyzek drobnego cukru
  • 300 g biszkoptow kocich jezyczkow
  • okolo 500 ml bardzo mocnego espresso (ostudzonego)
  • 200 ml Wina Marsala (jesli ktos nie ma, moze uzyc Amaretto lub likier kawowy) oryginalny jest jednak z Winem Marsala
  • kakao

Oddzielic zoltka od bialek. Zaparzyc espresso i odstawic do ostudzenia. Dodac alkohol. Zoltka ubic nad para z polowa cukru. Dodac serek Mascarpone i ubic na puszysta mase. Bialka ubic ze szyczypta soli na sztywna piane. Pod koniec dodawac malymi partiami reszte cukru. Ubic. Dodac do masy serowej i bardzo ale to bardzo delikatnie wymieszac.

Biszkopty maczac w espresso z alkoholem. Ukladac w formie jeden obok drugiego. Zalac polowa kremu, posypac obficie kakaem. Powtorzyc czynnosc, konczac kremem i posypujac go kakaem. Wstawic do lodowki na kilka godzin lub najlepiej na cala noc. Gotowe :)

 
1 , 2
| < Lipiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
O autorze
Tagi