Wpisy z tagiem: Polskie smaki

niedziela, 12 czerwca 2016

Juz od paru dni mam ochote na placuszki, takie podobne do racuchow, ale bez drozdzy... pyszne lekkie z jablkami i cynamonem ... i z malinami ... polane syropem klonowym ... ale pachnialy i jak smakowaly ;) polecam bardzo!

Skladniki na 14/16 placuszkow:

  • 250 g jogurtu naturalnego
  • 1 i 1/3 cup maki pszennej
  • 2 lyzki cukru waniliowego
  • 1 lyzka cukru pudru
  • 3 lyzki roztopionego masla
  • 2 duze jajka
  • 1 jablko
  • 1 lyzeczka sody oczyszczonej
  • 1 lyzeczka proszku do pieczenia
  • garsc malin
  • syrop klonowy i cukier puder do podania

W misce zmiksowac jogurt z jajkami, maslem, cukrem pudrem i cukrem waniliowym. Dodac przesiana make z proszkiem do pieczenia i soda oczyszczona. Wszystko szybko wymieszac, ale nie za dlugo ;) bo placuszki nie beda rosly...

Jablko obrac, przepolowic i pokroic na cieniutkie plasterki. Jesli ktos lubi moze posypac je odrobinka cynamonu.

Rozgrzac patelnie z nieprzywierajacym spodem (u mnie teflonowa). Nakladac po 1 lyzce ciasta, zachowujac odstepy (placuszki urosna). Piec okolo 2 minut, nalozyc 2 plasterki jablka lub 3 maliny i przewrocic na druga strone. Piec przez kolejne 2 minuty do rumianego koloru. Podawac posypane cukrem pudrem i polane syropem klonowym... Gotowe ;)

poniedziałek, 07 marca 2011

Zawsze kiedy mnie dorwie tesknota za domem i Polska, szukam czegos co mi pozwala byc blizej domu ;) i te buleczki z nadzieniem makowym to jendo z tych wspomnien z dziecinstwa! Moja mam zawsze je kupowala w malej piekarni w naszej miejscowosci. Kiedy zobaczylam je na blogu Dorotki postanowilam je natychmiast zrobic - wyszly identyczne jak kiedys - takiego smaku nie da sie zapomniec! Polecam wszystkim kochajacym mak.

Skladniki na 12 buleczek:

  • 75 g masla
  • 250 ml mleka
  • 12 g suchych drozdzy
  • szczypta soli
  • 70 g cukru
  • 500 g maki

Skladniki na nadzienie (u mnie gotowe nadzienie Schwartau):

  • 250 g maku
  • 100 g cukru
  • 50 g rodzynek
  • 25 g orzechow wloskich posiekanych
  • 1 lyzka miodu
  • olejek migdalowy do smaku
  • szczypta cynamonu
  • 2 lyzki skorki pomaranczowej
  • 1 lyzka miekkiego masla

Jesli ktos nie mam dostepu do gotowej masy makowej, moze ja przygotowac samemu. Nalezy zaczac dzien wczesniej :).

Mak namoczyc na noc, zmielic dwukrotnie (mozna tez zalac niewielka iloscia wody, gotowac 20 minut, odcedzic; wody ma byc bardzo malo!). Dodac pozostale skladniki, wymieszac. Nadzienia wychodzi bardzo duzo.

Tluszcz roztopic, dodac mleko, podgrzac do letniej temperatury (nie moze byc gorace!). Drozdze suche wymieszac z maka. Dodac pozostale skladniki, wyrobic ciasto, az bedzie gladkie. Odlozyc przykryte w cieple miejsce do podwojenia objetosci. Po wyrosnieciu dokladnie wyrobic, by usunac pecherzyki powietrza.

Gotowe ciasto rozwalkowac na placek o wymiarach okolo 30 x 50 cm. Posmarowac ciasto nadzieniem, zwinac w rolade, ktora pokroic na kawalki o grubosci okolo 3 cm. Ulozyc je na blaszce w sporych odstepach. Trzonkiem noza lub drewniana lyzka nacisnac wzdluz srodka kazdego odcietego kawalka, aby jego boki uniosly sie dory. Odstawic (przykryte lnianym reczniczkiem) do wyrosniecia, ale nie na dlugo, na 10 - 15 minut. Kiedy lekko podrosna, posmarowac roztrzepanym jajkiem.

Piekarnik nastawic do temperatury 220°C. Wyrosniete buleczki wstawic do piekarnika i piec okolo 10 minut. Udekorowac lukrem.


środa, 09 lutego 2011

W koncu sie zdecydowalam na ta smaczna zupke :) Juz kilka tygodni temu pytalam mamy jak ona ja przygotowuje, bo ja takie beztalencie z czasow dziecinstwa nic sie nie nauczylam :) Szczerze mowiac nie pamietalam dokladnie co mi mama mowila, ale zrobilam na swoje wyczucie. I wyszla wysmienita. Prawie jak u mamy a i moze jeszcze lepsza :) Ci, ktorzy mi towarzyszyli przy jedzeniu powiedzieli, ze byla pyszna.

Skladniki dla 4 osob:

  • 2 kosci wolowe, z chudym miesem (takie na zupe)
  • 100 g bekonu lub boczku
  • 3 duze ziemniaki
  • 400 g kapusty kiszonej, ja niestety nie mialam takiej swiezej jak byla zawsze u mnie w domu, wiec dalam z puszki (sauerkraut)
  • 1 duza marchewka
  • sol, pieprz
  • majeranek (okolo 1 lyzeczki)
  • 4 ziela angielskie
  • 5 lisci laurowych
  • okolo 2 litrow wody

Do garnka wlozyc kosci wolowe i zalac woda. Gotowac na malym ogniu okolo jednej i pol godziny. Dodac pokrojony w paseczki bekon. Ziemniaki umyc i pokroic w kostke. Dodac do garnka. Marchewke obrac i zetrzec na tarce o grubych oczkach. W przypadku kiedy podczas gotowania kosci, wyparowalo duzo wody, spokojnie mozna dolac. Ja dolalam okolo pol litra. Dodac przyprawy. Pogotowac do momentu kiedy ziemniaki zmiekna. Dodac kapuste kiszona. Gotowac jeszcze okolo 20 minut. Sprobowac i doprawic do smaku. Podawac ze swiezym lub tostowanym razowym chlebem. Gotowe :)

| < Wrzesień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
O autorze
Tagi